Valt inlägg:
Bizon: Om din språklektion syftade till att påvisa att ords betydelse kan ändras, så håller jag med. Visst kan det det, men tror du inte att man snart tar till ett annat ord och använder på liknande sätt?
Och tillbaka nu till mitt inlägg: Så du får inte de associationerna manligt, kvinnligt av orden hora och torsk eller t o m kund när man nu pratar om prostitution? Och du tror att flickor som får ordet hora ropat efter sig snart tycker att det är ett trevligt ord? Och tror du att pojkar också får ordet hora ropat efter sig på skolgården?
När jag undervisade hörde jag ofta ordet hora. Flickorna blev kallade det istället för andra nedsättande ord. Ordet var inte använt för att beskriva deras sexuella aktiviteter utan ordet hade bara en negativ klang. Pojkarna hörde aldrig det ordet ropat efter sig vad jag hörde. Varje gång jag hörde ordet försökte jag prata med eleverna om det, men det hade inte så stor effekt. Det ansågs ok att använda. T o m de andra lärarna verkade "inte höra det".
Och att, som du, köra med att "vi är sexuella varelser som styrs av hormoner" ursäktar inte alla de negativa aspekterna av prostitution. Samhällets värderingar, drogmissbruket, misshandel mm. Inte heller det att faktum att det bidrar negativt till alla de kvinnor som inte väljer om nu någon gör det att ägna sig åt prostitution. Det samma gäller för män som förväntas bete sig på visst sätt, dvs vara på ett visst sätt även om de aldrig skulle kunna tänka sig att köpa sex.
Nej, vi ska inte ha en värld där kvinnor förväntas vara de säljande se exempel i reklamen t ex, halvnakna kvinnor uppspetade på reklampelare överallthttp://juules89.blogg.se/images/3447786819_1208013392.jpg gissa vad denna är reklam för..., och vad jag vet inte dömd, men de fåtal gånger som någon företag försöker sig på liknande reklam med män så blir de dömda, därför "män känner sig kränkta" exempel på detta är det nästan fåniga exemplet med boxer-robert http://www.dagensjuridik.se/2011/02/boxer-falls-konsdiskriminerande-reklam.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?