Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Mer: Ännu mer kompakt är tystnaden om segrarnas förbrytelser under och efter andra världskriget. Det hänsynslösa bombkriget, som dödade miljoner tyska och japanska civila är lika lite uppmärksammat som behandlingen av fångar. Det påstås att över 1,5 miljoner tyska krigsfångar dog i lägren. Liksom andra siffror på offer i kriget är det sannolikt i överkant. De flesta av dem skall ha dött i sovjetisk fångenskap. Sant är att de sista av de överlevande tyska krigsfångarna i Sovjet frisläpptes först i mitten av 1950-talet men dödstalen i Sovjet motsägs av den kanadensiske journalisten och historikern James Baques’ bok Other Losses på tyska: Der geplante Tod. Han menar att dödligheten i amerikanska och franska fångläger var mycket högre än vad som uppgivits. Som vanligt blir sifferuppgifterna svårkollade, men i varje fall var förhållandena i lägren efter Rhen helt förfärliga och de franska lägren ännu värre. Tyska krigsfångar dog som flugor efter kriget." http://vedebesegrade.blogspot.com/2005/11/segrarnas-bomber-och-krigsfngar.html Jag vet att jag har läst mer detaljerat om hur det gick till i dessa dödens läger efter kriget, men kommer inte ihåg exakt var jag läste det. Men jag kommer ihåg att det var i ett mailutskick eller i en webbsida från Radio Tuff, så det kan finnas om man botaniserar vidare från länkarna ovan.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?