Valt inlägg:
Jag har faktiskt bara sett den första Rockyfilmen. Jag har för mig att jag tyckte scenerna var bra. Det var annat i de antal filmer jag såg från 50-talet och framåt. Från Sven Erik Gamble i Den hårda leken till de amerikanska filmerna som jag glömt namnen på, bla. den som handlade om Rocky Grazianos liv och den som skuggade vad bossarna gjorde med Primo Garnera. Där boxades aktörerna så primitivt att det inte var trovärdigt.
De nya filmerna har väl helt andra möjligheter, både att klippa in från riktiga boxningsmatcher men också ha professionella stuntmän som är eller har varit boxare och kan fixa vissa scener där man inte ser ansiktena.
Min poäng är att de ska se trovärdiga ut som fiktion i en film. Att jämföra riktiga boxare och matcher med skådespelare och filmer, går inte och antagligen vill inte publiken ha någon sån likhet. Jag har sett många professionella matcher som har återgivits i TV eller filmsändningar. Ingo och Pattersson förstås. Sugar Ray Robinson, Mohammed Ali. Bosse Högberg. Men någon annan jämförelse kan inte dras än att det ena är verklighet, det andra fiktion. Alis tekniska boxning även när han på ålderns höst var illa ute i The Rumble in the djungel"så behöll han tekniken, långt ifrån de slagsmål som presenteras i filmerna
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?