Valt inlägg:
Helena, uppskattar att du läser och svarar. Så här kan vi hålla på, jag har gjort det i snart 30 år, men börjar ändå se resultat.
Måste ändå konstatera, att i media och politik i Sverige har det aldrig synts till någon jämställdhetsdebatt, utan endast en feministmonolog!
Och Reinfeldt mumlar med: ”Könsmaktsordning, sexköpslag, mäns våld mot kvinnor, socialt kön och genusvetenskap.” Glömde jag något?
Obama däremot vill starta ett råd under den icke feministiske mansforskaren Warren Farrel ”White House Council on Boys to Men”, med tre syften:- Kartlägga pojkars status och undersöka vilka problem som drabbar dem under deras process att bli män
- Kartlägga både uppenbara och underliggande problem som drabbar pojkar och män i samhället
- Komma med förslag på lösningar-
Och den danska jämställdhetsministern Lykke Friis har gått ut i media och sagt att jämställdhetsdiskussionen måste inkludera män och mansfrågor. Den internationella kvinnodagen den 8 mars ska inte längre vara en kvinnlig kampdag, säger hon, den ska vara till för mäns och kvinnor kamp för lika rättigheter. ”Jämställdhet är inte bara en fråga om att kvinnor ska prata med kvinnor om kvinnor”, säger den danska jämställdhetsministern.
Lykke Friis ska tillsätta en manspanel har redan kommit igång som ska redogöra för hur de anser att män diskrimineras i samhället.
Doris Lessing:“Jag blir alltmer chockad över det ogenomtänkta och automatiska baktalandet av män som numera sitter så djupt i vår kultur att det knappt ens märks.”
Man kan knappast lösa ena könets ”jämställdhet” eller problem separat, "symptompolitik", man måste göra det för båda könen, tillsammans!
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?