Valt inlägg:
Lite oklar vad du far efter Spartacus. Det är naturligtvis så att historiska skeenden byter karaktär över tid. en del information försvinner, annan förvanskas eller förändras, och ny tillkommer. Dessutom förändras vår förståelse av världen i stort samtidigt. Det är alltid svårt att identifiera att skeende just då man befinner sig i det. Vad avser incidenter som visat sig felaktiga, så handlar det ju om traditionell bevisföring. Forskning och tvärvetenskapliga projekt förändrar ibland vår förståelse av exempelvis slaget vid Hastings. Men aldrig förändras bilden av ett historiskt skeende utan bevis och logisk argumentation. vad avser desinformation och informationsstyrning så känenr jag inte till så mycket sådant idag, men det har förstås förekommit omfattande historieförfalskning i totalitära stater. jag minns när jag åkte transibiriska järnvägen som liten. Militärpolis kom ombord och gick igenom alla mina skolböcker, så att ingen otillåten information fördes in i landet. Då vi åkte taxi i Moskva pratade pappa lite med taxichauffören om den marknad som fanns på Röda Torget förr. Han sa inte flaska, av rädsla för att vara avlyssnad. Då vi vid ett annat tillfälle bilade igenom östeuropa, blev vi ideligen stoppade av polis, som knackade på bensintanken, och undrade över vårt syfte med resan. Detta var försök att styra sin befolkning. en mycket avancerad kontroll av den information medborgarna fick ta del av. Men hur många som än var engagerade i den, så förmådde de inte kväsa människornas vilja till information. det har man inte lyckats med i väst-världen heller. det är därför vår värld ser ut som den gör, på gott och ont.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?