Valt inlägg:
Kom gärna med konstuktiv kritik CMO! Dag, så här skriver >Ingves själv på hemsidan: "Han radade upp ett antal möjligheter, vilka bland annat handlar om att tidigarelägga introduktionen av de nya likviditetsstandarderna, att lägga till krav på likviditetsmatchning per valuta, att införa kassakrav för att dämpa utlåningen till hushållen och höja riskvikterna för bostadslån." och så här står det i riksbankslagen: "
6 § Riksbanken får i penningpolitiskt syfte uppställa kassakrav gentemot finansinstitut. Med kassakrav avses att viss andel, högst femton procent, av finansinstitutets placeringar eller förbindelser, beräknade på det sätt Riksbanken bestämmer, skall under angiven tid motsvaras av medel som med eller utan räntegottgörelse skall innestå på räkning för institutet i Riksbanken. I den utsträckning Riksbanken bestämmer likställs med sådana medel det finansinstitutets inneliggande kassa." Så nog finns det kassakrav. Men jag håller med dig helt och det är ju skuldsättningen som baseras på vår framtida förmåga att betala tillbaka, mao pantsätter vi vår framtid. Bäst av allt tycker jag hur man byggt skattesystemet som en borgen för vår framtida betalningsförmåga och det är i mina ögon därför som man strävar mot så låg arbetslöshet som möjligt. Det har aldrig haft och göra med vår välfärd eller livskvalitet. Det är bara försäljningsargumentet.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?