Rapportera inlägg

Valt inlägg:

OK Einar #4 Jag tycker mej förstå vad du menar, och kan väl bara tillägga att resonemanget inte ligger så långt från de flesta människors verklighet med någorlunda gynnsamma ekonomiska förutsättningar - i det lilla liksom i det stora. Möjligen tänker jag mej också att en sökare inte söker det meningslösa om sökaren i fråga är medveten om att det är meningslöst - att det meningslösa gives en mening för den som inte vet att det är meningslöst i händelse av att denne får för sej att söka det är en aning kuriöst och saknar nog egentlig relevans i det praktiska livet. Ditt exempel med mobiltelefonen är ju kul då det liknar ett modernt reklamtrick - du vill ha en mobiltelefon för att helt enkelt ringa till dina vänner, men då du sitter där och försöker lära dej ringa med den förlorar du dej i en massa spel i klartsiga färger och med fantastiska effekter och glömmer helt bort dina vänner. Men en gång har jag givit en hammare en annan mening med sin befintlighet än den var avsedd för - jag visste och vet mycket väl att man kan slå på saker med en hammare i syfte att göra dessa mer medgörliga samt att slå i spik - hammaren kallas ju även för "amerikansk skruvmejsel" därför antar jag att man kan slå i skruv också - att jag kommit fram till att det även i skruvens fall handlar om att slå är att jag inte funnit någon smalare del på de flesta hammare som passar att skruva med - dock att slå i skruv har visat sej vara inget jag rekommenderar. Nu kommer vi till en ny och i viss mån osökt mening jag funnit för hammaren - jag har målat med den - en fin bild av en ljus sommaräng med ett blommande träd. Jag blev nöjd med resultatet vilket gör att jag gärna propagerar för att man inte ska låsa sej vid varken tro eller misstro, trång moral eller alltför inskränkta föreställningar om det möjligas gränser. Men just en eventuell högre mening i fråga om rent andliga och existentiella förväntningar eller behov ligger närmare det realistiska då vi människor vanligen söker en mening i och/eller med tillvaron inom den sfären. Att föreställa sej att sökaren av andliga trosvärden drabbas av en plötsligt påkommen insikt att den sökta tron skulle sakna mening, men att man kan använda den i alla fall för att till exempel var med på frifräsarnas frälsningsmöten då det kryllar av gulligt godtrogna flickor där kan ju sägas ge denna tro en i mina ögon acceptabel mening lite utanför vad man normalt förväntar sej - och i det fallet vill jag bara instämma med Aguirre i ett Halleluja :-

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?