Valt inlägg:
Lennart, jag är själv språkpolis och förstår ditt lidande. är med i gruppen "anonyma språkpoliser" på facebook. vad jag ser är att det svenska språket nedmonteras bit för bit, oersättliga ord försvinner och inga nya ord kommer till undsättning. somliga menar att det kommer många nya ord, javisst, men det handlar då om nya ord kopplade till nya företeelser. ett av mina favoritexempel på utdöda ord är ordet "ty", som numera ersatts av "därför", vilket är tråkigt. ordet "ty" betyder ju "det förhåller sig nämligen så att", och av den anledningen är det korta ordet ty oerhört kraftfullt. ett exempel: "han gick inte in i huset, ty det brann" versus "han gick inte in i huset därför att det brann". i den senare versionen kan han mycket väl ha gått in i huset, men av en annan anledning än att det brann :- de flesta ordbehandlingsprogram protesterar mot ordet ty, det anses gammeldags, och en grön markering omger då ordet.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?