Rapportera inlägg

Valt inlägg:

De få men ändå glädjande kommentarerna på mina funderingar över språkets förflackning ämnar jag här bemöta - med en axelryckning. Forsblom konstaterar att tågstation och busshållsplats är korrekt stavade. Han är troligen av 1960- eller 70-talsmodell och har givetvis en annorlunda språkuppfattning än undertecknad, född 1943. Vi åkte tåg från järnvägsstationer och hade inget behov av ett insmuget s mitt i busshållplatsen. Där kan man, som han mycket riktigt påstår, skylla på talspråket som nybildas i rasande fart. Däremot bör vi ha respekt för våra "institutioner", eller hur, Forsblom? Till Ström vill jag ställa en ledande fråga: Vi som pluggat svenska under lektor Silfverhielm under 50- och 60-talet, är vi kanske alltför kritiska till förflackningen av våra fäders ädla tungomål? Vi minns fyrtio- och femtitalsfilmerna med Elof Ahrle - "ääärans å hjeltarnas ekenssnack" - med en rysning. Men det slinker ur oss en och annan åldrad slangklyscha som barnbarnen fnyser åt. Och vi förstår inte vad barnbarnen säger - dom snackar så fort numera, sen stavning och välskrivning avskaffades på skolschemat. Tiden går och allt utvecklas. Medan språket avvecklas. Sho bre. Jalla jalla.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?