Valt inlägg:
Tack Michael för en artikel med flera fina frågeställningar.
Det finns en sannolik risk för att en sådan artikel drunknar i verbalt onani och revirpisseri. Synd egentligen.
Enligt min bedömning är det system vi kallar demokrati i vår situation inte användbart till någonting. Vi har inte haft viljan eller förmågan att ställa frågorna: ”Vilka är de nödvändiga förutsättningar för ett fungerande demokrati?” Val vart fjärde år? Det finns i flera diktaturer! Medvetna och kompetenta väljare?. Vilka krafter styr det folk som styr? Vi har ett marknadsstyrd folkstyra och har inte förtjänat bättre.
Till frågan om det vore bättre med en diktatur kan jag bara svara med ett klart och otvetydigt Nja. Enligt min bedömning får vi inte tid till att fundera över frågan ”demokrati” eller diktatur. Vad vi behöver är en kulturrevolution! Och var fan skulle den komma ifrån? I valet mellan optimism och pessimism föredrar jag realism! Varje dag får vi mycket tydliga varningssignaler om kommande ekologiska katastrofer! Vi tycks vara för kulturblinda och indoktrinerade till att förstå det! Vem kan det nu vara som får ta konsekvenserna?
För dog avslutningsvis vara litet positiv: Våra eventuella efterkommande behöver inte bo i grottor! Husen står ju kvar!
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?