Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Bizon # 16, du slår in öppna dörrar. Jag anser, som du ?, att vi skall vara toleranta mot varandra som människor, men hårda i vår kritik av makten när de använder religioner och ideologier för förtryck. Jag uppfattar Förbundet humanisterna ungefär som Anders Björnsson, men jag behöver väl inte dela alla hans uppfattningar för övrigt, eller hur? Jag ser mig själv som "sekulär humanist", men utesluter därför inte att det finns många olika sätt på vilket ett samhälle kan hitta fram till något som gynnar vanliga människor och skyddar mot maktmissbruk. Det viktiga är inte vad vi sätter för etiketter på saker, utan hur de fungerar i praktiken. Jag är skeptisk till teokratier som du, men om det visar sig att en "teokrati" funkar bättre än en "liberal demokrat", så väljer jag verkligheten framför kartan. Frågan om "demokratin" är bättre eller sämre i USA jämfört med Iran är ju inte en teoretisk fråga utan en praktisk. Problemet med denna typ av diskussion är ju att många blandar ihop demokratibegreppet med styrelseskick. mvh lasse w

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?