Valt inlägg:
Jaha artikelförfattaren,,, så kul är det med din religion att du föraktar en del av din guds skapelse - möjligen är det inte den gud som företräds av profeten Jesus utan någon annan hatisk och föraktande figur framkallad ur människans allt annat än friska hjärna du åsyftar. - Den religiösa missuppfattningen du vill lasta humanisterna för - att människan skulle vara en guds avbild och stå över alla andra livsformer är knappast en humanistisk ståndpunkt. Humanismen jämställer livets processer under den evolutionära kampen - överlevnad för den mest lämpade. Den humanistiska helhetssyn jag uppfattar och inte har så mycket att invända emot inbegriper inte förakt, men däremot att stå upp för DIN rätt att tro det du tror så länge det omfattas av hänsyn och allas lika värde. Religiösa har aldrig utmärkt sej för att vara särskilt vidsynta vad gäller den naturliga variationsrikedom som skapelsen uppvisar. I religionens namn har man begått fruktansvärda brott - den fundamentalistiska hållning jag ser i ditt hatiska utfall mot oliktänkande är snarare den bild som erfarenheten lämnat efter sej av vissa religioners framfart - inte minst den kristna. --- Du har till stor del rätt i att gudar och religioner är påtvingade folket för att förtrycka det, men inte att ambitionen är "okunskap", sarare då en begränsande form av kunskap som väljs ut för att bekräfta religionens dogmatik. Dessutom har en del religioner en benägenhet att stödja sina trossatser på myter och andra antaganden som det endast finns två sätt att förhålla sej till - antingen tro eller tvivel. Tänker då mest på dessa axiomata uppgifter som varken kan bevisas eller motbevisas. --- Du säger dej vilja veta att det finns något högre än dej själv och att det finns förhållanden där din kraft och din intelligens inte räcker till - Ja på den punkten anser jag inte att du ska behöva tvivla :- --- Du säger "Humanisternas svarta förkunnelse" - vad jag vet så förkunnar inte humanismen någonting i förhållande till en guds vara eller inte vara - möjligen kan ett eller annat konstaterande ha kunnat undsluppit någon ansvarsfull humanist vilket skulle kunna formuleras med orden "att någon guds existens har varken kunnat bevisas eller motbevisas", dessutom är det inte någon prioritet på gudsrelaterade frågor inom den vetenskapligt ansvarsfulla humanismen. --- För övrigt anser jag att religioner liksom andra ideologier är deras handlingar.Det spelar med andra ord ingen roll om de religiösa grundtraktaten är väl så goda - det är deras verkan i form av handlingar utförda av dessa religioners och/eller ideologiers verkställande anhängare som ska räknas som respektive religions ansikte.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?