Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Kommer vi att få bevittna en demokratisk utveckling i Tunisien? Jag är tveksam. Åtminstone på kort och medellång sikt. Delar av oppositionen mot regimen befinner i stor utsträckning utomlands och har förmodligen en ganska risig kunskap om nuläget i landet efter många års exil. Demokratibegreppet har heller aldrig varit någon riktig kioskvältare i arabvärlden, annat än som pratbubbla. Någonsin. Inte ens där folk har det materiellt bra. Typ Gulfstaterna. Därför är det nog det mest sannolika att vi efter en turbulent övergång får se någon typ auktoritär regim till ackompanjemang av ett meningslöst ordsvall om demokratins fördelar. När det gäller förväntningarna finns det en parallell med Algeriet och dess frigörelse från Frankrike 1962. Förhoppningarna var också där stora, för att inte säga skyhöga, vad gällde ekonomiska framsteg och demokrati, men som snabbt slogs i spillror redan av den förste premiärministern och sedermera presidenten, Ben Bella, som i sin tur, efter bara två , via en kupp ersattes av av sin nära vän och försvarsminister, överste Boumédiènne, som satte honom i husarrest till 1980 då han tilläts söka asyl i Schweiz. Algeriet har utvecklats till ett skräckexempel på hur ett land med stora förutsättningar till ett hyggligt välstånd kan sjunka ned i avgrund av religiös fanatism och som bara hjälpligt hålls i schack av en diktaturregim som ser fiender överallt. Som exempelvis grannlandet Marocko. Behöver naturligtvis inte gå lika illa i Tunisien med erfarenheterna från andra arabstater, även från det andra grannlandet, Libyen, förskräcker. Jag tror inte heller att herr Kadaffi stillatigande kommer att åse något som luktar demokratiutveckling i Tunisien. Smittorisken vore annars uppenbar. Hellre ett tokreligiöst Tunisien än ett demokratiskt, är nog hans utgångspunkt. Och han har dessutom resurser att sätta krokben. Helt avgörande för utvecklingen i Nordafrika, men även i arabvärlden i stort, är nog vad som på sikt händer i Egypten och Libyen. Att Tunisien skulle var den tändande gnistan till demokrati i arabvärlden har jag svårt att tro. Men jag hoppas att jag har fel.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?