Valt inlägg:
I USA och Europa kan de allra flesta analfabeter läsa och skriva!
Detta tycks i sig inte i sig göra någon större skillnad!
”Jordens undergång”. Egentligen är det bara en oprecis floskel!
Den värld vi tror vi levar i är gått under för längst. Vi är bara för dumma, välprogrammerade och kulturdeterminerade för att kunna förstå det. Vi är i gång med det stora kulturella kollektiva självmordet. Hur många andra kulturer tar vi med oss? Vår egen kulturform är i sig en global absurditet som borde vara försvunnit i går. Den allmänna medvetenheten om kommande ekologiska katastrofer är minimal och katastrofal.
Dag Nilsson ställde en bra fråga:” Vad är det som orsakar många människors benägenhet att utse syndabockar istället för att försöka bära skulden själva?”
Kanske finns en giltig och genetisk förklaring:
Vi har aldrig i mänsklighetens historia varit i ett läge som kan minna om vår nuvarande situation! Vi har inte haft någon möjlighet för att utveckla de gener som idag kunna ha givet oss de nödvändiga varningssignalerna!
Klimatförändringarna och de oreparerbara skadorna på ekosystemen är bara några få av de varningssignaler vi inte uppfattar!
Enligt min bedömning är loppet kört. Vi reagerar för sent!
För några år sedan hade jag kvar litet optimism.
Några grupper i England och Frankrike sa sig ha planer på en
terrorism riktad emot den egna kulturen. Målen för terrorismen var först och främst turistflygningen, varudistributionen och våra konsumtionstemplar. En sådan terrorism kunna jag ha accepterat. Det är rätt att göra uppror. Planen blev aldrig av!
Det finns inga oskyldiga åskådare! Är vi åskådare är vi inte oskyldiga!
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?