Valt inlägg:
Bizon # 88 Med "penningen" avser jag själva abstraktionen, helt oavsett det så kallade ekonomiska systemet. Och grunden för denna "olycka" är måhända den motsättning som alltid tycks råda mellan det civila samhället och staten. Marx, Engels med flera hade ju den visionen att staten, det vill säga statsmakten, skulle upplösas i ett samhälle befriat från motsättningen mellan arbete och kapital, där klassmotsättningar inte längre finns. Men historien ger ju knappast något belägg för denna möjlighet. //Det kanske därför är så att idén om den "goda staten" alltid kommer att förbli en utopi. Den fråga man då ställer sig är ju hur vi då i stället skulle kunna organisera våra liv - konkret - så att maktmissbruk blir självdestruerande.I min artikel försöker jag visa på en sådan inriktning -i all anspråkslöshet. Det hör säkert till nästa stadium i mänsklighetens möjliga utveckling, då det kräver en global etik i ett kollektivt medvetande. Det finns tecken på att vi nu står inför denna brytpunkt, men även för, och kanske mer för, att det inte går. Men om vi tar Kants kategoriska imperativ http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategoriska_imperativet på allvar så är mycket vunnet. För att använda en annan metfor: Världen kanske i själva verket är "Avig" och det gäller bara för folk att vakna och se och vända den ut och in, så att "Rätsidan" kommer utåt: - allt finns redan där ... Och det gör vi ju främst genom vårt sätt att vara mot varandra och hur vi lever våra liv. // Leif E arbetar ju mycket med intuition, själv brukar jag när förståndet inte räcker till säga: lyssna på ditt hjärta. Kants kategoriska imperativ, intuition och hjärta, kanske räcker långt.
mvh
lasse w
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?