Valt inlägg:
Lasse #86 Jo jag vet att du har fått på pälsen för att du vågat säja en och annan sanning - jag har råkat ut för liknande.
Föresten en bra titel på din bok "Är världen upp och ner?" men det är väl närmast ett undertatement kan jag tro :-
Gillar din optimistiska liknelse om isberget //Jag tror att alla bryr sig nästan alla:, men att det är det dagliga livet som tar över. Det finns, tror jag, en oändlig empati som är latent - som botten på ett isberg.//
Och visst är det så att det handlar om att få folk att "vakna" och - skulle jag säja "ta de tankar som jag vet att många hyser i sin egna lilla tankebox på allvar.
Och även din fråga om "penningen" är problemet - har jag i min lilla tankebox ett svar "ja" på - visst är det penningen som är problemet därför att den har maten att förvilla vår själ.
Samma sak här - religioner och ideologier, utövar destruktiv makt över mänskliga sinnen och får oss att göra och tänka sånt som vi inte skulle om vi vore vid våra sinnens fulla bruk.
Ja kanske är det möjligt att "tänka sig fri" i vart fall i tanken - men den friheten är ändå inte fullständig då den alltid kommer att stå i relation till något annat.
Med det kan jag acceptera som en del av varats förutsättning.
Och det att vi utveklas på våra små banor i livet är ändå ett gott omen - eller hur:- Från 68, flower-power till akademiska kullerbyttor - "the life goes on":-
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?