Valt inlägg:
Bizon #84 Helt enkelt därför att jag blivit kallad för "antisemit", "Förintelseförnekare" och "konspirationsteoretiker" för det mesta av det jag skrivit och sammanfattat i artikeln "Kampen om tanken, som för övrigt är epilogen i min bok "Är världen upp och ner?". Jag tror att alla bryr sig nästan alla:, men att det är det dagliga livet som tar över. Det finns, tror jag, en oändlig empati som är latent - som botten på ett isberg. Men den måste vidgas från det lilla livet till att också omfatta det stora livet. Det handlar därför om att få folk att "vakna" och se utanför den egna tankeboxen. I min artikel går jag längre än den om kapitalismen: jag ställer även frågan om "penningen" inte är problemet. Och frågan om vad det är som hindrar tankens befrielse. Min käpphäst är härvidlag att det är de slutna tankesystemen, dvs religioner och ideologier, samt alla de tabun som skapats för att försvara dessa. Men jag har slutat att vara ateist : Ja, jag tror att det är möjligt att "tänka sig fri" i den meningen att tanken kommer före det du kallar för livet. Nu omfattar väl "livet" även tanken:. Det kanske är som hönan och ägget. Min första artikel här på Sourze handlade ju just om problemen med min hönshållning. Som du vet är jag ju en fd 68-marxist och det jag just skrivit skulle jag då betraktat som "idealistiskt borgerligt dravel", därför att det inte är grundat på en "materialistisk historiesyn". Så kan det gå ...
mvh
lasse w
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?