Valt inlägg:
Det som nedlägger jesusschemat i människan är Livet själv fast det kommer från en punkt i framtiden. Jag avvisar tanken på en personlig Gud som skapat alltet som helt absurd. Så låt oss lämna den. --- Däremot känner jag att Livet är oförstörbart på samma sätt som energi är oförstörbar. Och att Livet har evolution som grundegenskap. ---
Evolution kan ses som en matematisk ekvation med återkopplingsslinga. Varje barn är i sig självt en sådan återkoppling. Med vårt sätt att se tid så kommer barnens inre från framtiden. Men eftersom den framtiden inte har riktad tid, utan tiden är där som ett tredimensionellt rum, så kan man säga att vi omges av den tiden, som vi från vår horisont sett har framför oss. --- I den mening att evolutionen skapar allt högre intelligens och medveten förmåga hos Livet, så kan man säga att en person uppstår som kallas Gud och som kan påverka formandet av sig själv genom att sända evolutiva korrigeringar in i vår tid. Men det är från oss - sådana som vi kollektivt blir sedan - som korrektiven kommer. --- Det jag skriver här blir bara förvirrande, om man inte kan tillåta sig tänka i fler dimensioner än de fyra vi vanligen rör oss i. Om man menar att tiden bara kan gå från nutid till framtid, då går det inte alls att ge mina tankar någon vettig mening. --- Jesus är för mig ett evolutivt delresultat som fördes in i evolutionsekvationen för två tusen år sedan, tankar som kommer från en evolutiv mognadsfas som ännu ligger framför oss. Jesus är ett nytt sätt att leva, inte en särskild person. Jesus är ett meddelande, en kod, som uppmanar oss att bara vara det vi innerst inne är. Inte längre hetsa oss genom är göra, göra, göra. Bara göra det som står i fullständig harmoni med oss själv på så sätt att vi lever i ett varats flöde och bara ÄR. Jesus betyder - Varat är räddningen!
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?