Valt inlägg:
Forsblom #47 Tack själv Forsblom och visst vill jag efter bästa förmåga försöka förklara min syn på det du kallar "fallet i paradiset" och som jag ser som "guds andra svek mot människan" - observera bara att vi här talar om just symboler. Jag anser ju som bekant att det inte är gud som skapat människan under någon särskilt medveten handling - vi ingår bara som en del i det som möjliggörs genom en av universums egenskaper - den som möjliggör allt. Däremot har människan skapat sin föreställning av gud som faktiskt överensstämmer förvånansvärt väl med de egenskaper som människan har. Då enligt de föreställningar vi talar om i religiöst avseende skapelsen utspelas är det en massa kringtugg om att skilja ljus från mörker osv vilket avses ge resten en ram - om vi sedan går till väsentligheterna som pekar på överhetens vilja att de underlydande ska lyda och inte sätta sej upp mot den som skall vara den bestämmande. Gud hade en del trubbel med en av sina änglar "Satanael" det var ett hiskeligt rabalder och intrigmakande och slutligen detroniserades Satanael och blev av med sin ärkeängeldekoration och nedslängdes av en herren trogen gud "Mika" som efter detta dekorerades i nu Satans ställe och fick tillnamet "el" gud eller guds, allstå Mikael. Allt en symbolisk saga till allmän varnagel för de underlydande - jantelagens första uttryck. Därefter har vi gudens bekymmer för sina människor - att ge dom evigt liv var en option, men inte genomförbar i en saga berättad för människor som levde med döden flåsande i nacken varje dag. Kunskapen då - jo kunskap är vad livet baserar sin morgondag på i människornas värld - den himmelska konflikten flyttas ner till människorna genom gudomens benägenhet att förskjuta, utestänga och förgöra. Mika slängde ner Satanael till människorna i paradiset - det instinktiva tillstånd där inget bekymmer för morgondagen existerar - det blir natt och efter natten en ny dag osv. // Fortsättning följer.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?