Valt inlägg:
#28,Inger Olsson, min fråga gällde inte pröjs. Jag frågade dig vilken extremism du menar när du skriver att extremism med stor sannolikhet finns bakom?// Vilken tur att vi har dig som kan ersätta konstitutionsutskottet eftersom du i förväg vet vad de kommer fram till. Att ärendet granskas tillhör riksdagens uppgifter varav den viktigaste är just att granska att regeringen följer grundlagen. Att detta kostar skattepengar är väl ganska givet och i mitt tycke helt riktigt eller föredrar du att vi inte har en granskning av regeringsmakten?//Märkligt att du samtidigt förringar de avslöjanden som Wikileaks gjort. Om nu dessa är så obetydliga så blir ju den reaktion vi ser från makthavare ännu underligare. De avslöjanden man gjort om t.ex krigsbrott i både Irak och Afghanistan har absolut inte varit att förringa. Likaså har avslöjanden om bankvärlden och om förhållandena i olika afrikanska stater haft signifikant betydelse. De ambassadtelegram som nu kommer ut i portioner ökar människors insikt i att det som sägs från officiellt håll alltid måste ifrågasättas och granskas kritiskt. I en demokrati fattas alltid bättre beslut ju bättre informerade människor är.//Att Assange utnyttjar en del material som livförsäkring finner jag synnerligen förståeligt och alls inte som någon kriminell utpressning. Det kriminella här ligger i så fall på de uppburna politiker vars fasader har rämnat så till den milda grad att de bortsr från rättsstatens alla principer och plötsligt bär sig åt som talibanska klanledare. Detta om något är avslöjande liksom även att USA inte har dementerat eller ifrågasatt telegrammens äkthet.// Hade sanningen fått spela större roll i vår historia hade mycket elände kunnat undvikas. Det är inga problem att hitta lögner som lett till katastrofala följder. Kan du Inger Olsson visa på något exempel där sanningen långsiktigt skadat någon demokrati? När vi försvarar demokratin så gör vi det för att vi anser den formen av styrelseskick vara överlägsen. När våra främsta företrädare börjar använda sig av metoder som inte är förenliga med demokratin så får vi som medborgare se till att dessa företrädare avslöjas. Gör vi inte det så är demokratin snart förlorad och även mot den bakgrunden är Wikileaks arbete viktigt och värdefullt.//Jag har i tidigare kommentarer visat att Wikileaks aldrig fällts för brott, jag har visat med vilken frenesi den amerikanska staten nu förföljer wikileaks, jag har visat flera exempel på värdefulla avslöjanden och jag har visat upp den säkerhetsnoja som paradoxen världens räddaste nation världens starkaste nation USA uppvisar genom sina mängder av människor och de pengar som satsas på underrättelser. Mot statens insamlande och registrerande av uppgifter om dig och mig hör jag inga protester från dig, när medborgarna å andra sidan får reda på en liten del av dessa uppgifter som staen också behändigt nog hemligstämplar, då protesterar du vilt och talar om extremism och spionage. När KU ska granska att det gått rätt till protesterar du. Att staten gång på gång avslöjas med oegentligheter och lögner och lagbrott gör visst ingen skillnad för dig, ditt monumentala förtroende för att storebror gör rätt är oförändrat. Några stilla påminnelser, IB affären,Bofors,Bordellaffären,utvisningen av egyptierna via CIA, hemlighållandet runt tsunamibanden i 70 år, tusentals ärenden varje år där stat o myndigheter kritiseras av JO o JK. Jag undrar vem av oss det är som är naiv.......?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?