Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Hej Thore - det var ett trevligt resonemang. Och visst utgör gudstro en fara. man kan ju tänka sej att det ur livets lidande uppstiger miljontals böner varje minut bedjande om förskoning, men att det i allmänhet går åt pipsvängen i alla fall. Tror man på naturen innebär det att böja sej för grundregeln numer ett - att äta eller ätas, men huruvida det innebär att klara sej torde bara gälla ca 50 vid vart hungertillfälle i kontakt med rovdjur. Efter som människan även lämpar sej som bytesdjur och även skulle kunna kanibalisera vilket faktisk skulle kunna öka den mänskliga artens överlevnadpotential då en decimering av vårt antal skulle gynna återstoden. Du säger vidare att människan är det enda djur som kan fantisera på våran jord, men det kan jag inte skriva under på - snarare tror jag att vi alla varelser "associerar, drömmer och fantiserar alla mer eller mindre". Kanske även som du säger "bygger upp nya begrepp att tro på" och i det fallet handlar det om artsegenskper och artsegna begrepp som måste kunna tolkas för att kunna förstås - jag vet förvisso ingenting om dina tolkningskvaliteter för artsöverskridande kommunikation, men det jag sett och tycker mej förstå är att den generella människan har en tendens att slå ifrån sej allt som kan tyda på egenskaper hos andra arter som människan vill ha monopol på. Därför försöker jag personligen undvika att all onödig fördomsfullhet då den bara skapar problem för mellanartskommunikation. För övrigt lutar jag åt det panteistiska hållet - men inser att denna allkraft utveklas förutsättnineb för allt utan att värdera eller begränsa utifrån någon föreställning om ont eller gott - allt möjliggörs utan åtskilnad och det är det som är naturen - vilket innebär att om något ska kunna förändra någonting så är det den strävan som den levande naturen kan manifestera. Samma sak med kärleken - det finns ingen gud som i sej är kärlek - kärlek är endast i ögonblicket som en uttryckt realitet - möjligen betingad av en kärleksfull strävan som endast det levande livet själv kan skapa i och genom aktiv handling.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?