Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#12 Robert, något som jag anser vara en anomali, är att flygplanet anses ha krockat med fem stycken lyktstolpar, utan att det verkar ha släppt ifrån sig en enda del, som slitits bort vid kollisionerna. --- I Metro: 2009-01-16 kunde man läsa: "En händelse som tas upp i rapporten skedde på 80-talet då en Fokker F-28, som höll en fart på 300 knop , kolliderade med en fiskmås. Fågel träffade ovanför vindrutan och trängde igenom plåten och passerade 10 cm från styrmannens huvud och slog i väggen bakom." Fiskmås väger ca 0,25 kg. Farten 300 knop är ca 560 km/tim. --- Lyktstolparna som trafikflyget krockade med vid Pentagon vägde ca 110 kg styck. Alltså något tyngre än fiskmås. I gengäld höll planet som kolliderade med dem ca 300 km/tim HÖGRE hastighet än Fokker F-28. --- Nu blir det naturligtvis inte så enkelt att det går att rakt av jämföra vikten på fiskmås med lyktstolpe, när man skall beräkna anslagsenergin. Stolparna slits av och man måste känna till brottgränser och lite annat. --- Men jag får för mig att lite värre än fiskmåsar tog de nog i alla fall. Särskilt som farten var högre och anslagsenergin ökar - om jag minns rätt - med kvadraten på hastighetsökningen. --- Jag tänker nu att våra teknisk bevandrade vänner CMO, Daniel, Inger m.fl. kanske kan ta och räkna lite på hur troligt det är, att inga delar slitits bort vid någon av kollisionerna. Jag ser fram emot att ta del av deras resonemang angående flygplanets skador vid kollisionerna med de fem lyktstolparna.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?