Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#22 Thore, besserwisser tänker jag inte kalla dig för, men en riktig baddare verkar du i alla fall vara. Väldigt påläst. Då kanske du skulle kunna vara den förste ateist som förklarar för mig hur du definierar ordet Gud, när du uttalar meningen: Jag tror inte att Gud existerar. --- Du skriver: "Om det till äventyrs skulle vara så att någon skulle komma till Jorden från fjärran rymden, så skulle den intelligensen vara enormt mycket mera än vad vi kan föreställa oss. De varelser som vi då skulle tänka oss, betraktar oss troligen som bakterier och har absolut ingen lust att kommunicera med oss. Men dessa varelser är inte Gudar om de skulle finnas, möjligen skulle många människor se dem som Gudar." --- Precis så här föreställer jag mig att ett litet barn kan uppfatta okänsliga och mentalt frånvarande föräldrar. Och just därför tror jag att mångas gudsbild har drag av en sträng fader kompenserad med en överjordiskt god moder Maria. --- Du verkar faktiskt lite gudomlig själv, Thore. Du vet vilken min teologi är och därtill vet du vad jag läst. Det är riktiga höjdaregenskaper du besitter. --- Hur definierar du ordet - Gud?

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?