Valt inlägg:
#109 forts CMO, nu till den avgjort seriösa delen av inlägget. Ang egna behov av materiell trygghet och bekräftelse: Dessa behov anser jag att alla människor har. Utan en materiell grundtrygghet skulle jag knappast ha möjlighet till en djupare mognadsprocess. Och det faktum att jag som vuxen har människor omkring mig som är i stånd att se och bekräfta min egenart, gör att jag - till skillnad från i barndomen - slipper känna mig som en rymdvarelse på besök, men istället upplever ett hem och en tillhörighet på Jorden. --- Du har helt enkelt fel i ditt antagande att jag i grund och botten själv vill vara materiellt rik men tränger undan denna förbjudna önskan och ersätter den med bitter och avundsmättad kritik av de "ekonomiskt framgångsrika". Jag vet ingen annan verklighet än den egna företagarens. I flera generationer bakåt. Jag känner sötman i ett tio minuters telefonsamtal som via ett oväntat bra köpeavtal förvandlas till 50.000 kronor i ökad vinst. Jag vet hur oerhört lätt det är att bli berusad av jakten på pengar. --- Om den enes materiella rikedom kunde växa till enorm storlek utan att detta på menligt sätt drabbade någon annan människa, då skulle jag inte beklaga det mer än jag beklagar en missbrukare. Men jag vet hur penningekonomin fungerar. Jag vet är de rika människorna drabbar de svagare och gör deras liv till ett onödigt lidande. Därför, CMO, är jag kritisk. --- Det finns ingen avund i mig. Jag skulle aldrig byta hälftendelen i vårt mycket modesta hus vid norrlandskusten mot den dyraste villan på Djursholm, om det i avtalet ingick en skyldighet att flytta dit. Jag är på väg att finna livets källa inom mig och det överträffar på ett obeskrivligt sätt allt det som pengar kunde ge.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?