Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#39 Inger, självklart finns det grader i Helvetet. Och självklart finns ondskan i olika grad i varje människa. --- Ett av mina stora intressen i livet är att försöka förstå vad ondskan bottnar i. Och precis som du har jag själv levt nära stor mänsklig ondska under min uppväxt. Vad är det som gjort de onda människorna onda? Som jag ser det är det skräck. Ondskan förs över från en generation till en annan via skrämsel, skräck, rädsla. --- Det finns huvudsakligen två sätt att hantera sin inneboende ondska/skräck. Det vanligaste tycks vara att försätta andra i den skräck man själv inte vill kännas vid. Det sätt som kan leda till insikt och förändring är att bli helt medveten om var, när, hur och vem som skrämde bort mig från mitt naturgivna själv. Även att vägra bekräfta ett barn är ondska som upplevs mycket skrämmande. Ondskan kan vara aktivt anfallande eller passivt förnekande. Oftast kombinerat. --- En fullgången individuation måste innehålla insikten om att alla hör samman så som alla celler och organ i en kropp gör det. I den "ofriheten" - och bara där - finns den fullständiga friheten.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?