Valt inlägg:
#28 Jag förstår ditt resonemang kring brist på empati. Frågan är då vilka kriterier sätter man för detta allvarliga tillstånd? Du väljer "girighet" som ett bevis. "Om 1 moderat har brist på empati så har alla moderater detta", blir därför en logisk följd för dig? Något moderat "mittemellan" finns alltså inte? Personligen tror jag att vi alla är "onda" i s f då "girighet", kan handla om ren överlevnad i en sund egoism. En religiös definition, handlar snarare om att försaka/offra både sig själv och sitt "liv" a n n a r s är man "girig"... Ta ett exempel: Jag såg Jonas Gardell filosofiska show om l i v e t för några år sen. Han pekade på hur ond han hade varit som hade typ "nonchalant gått förbi en alkoholiserad hemlös, som var mager och tärd med mörka ringar i ett likvitt ansikte..." På vad sätt var han ond? Hade h a n personligen försatt henne i den situationen? När han sen "såg" henne gick det upp ett ljus för honom och jag tänkte OM religioner är till för att hålla människor i schack och bestämma vad som är ont eller gott, vad är då en i n d i v i d värt? Men jag undrade även hur stark vore hans tro OM dessa hemlösa alkoholister i n t e fanns? Vad skulle han då leta efter för att projicera sin "godhet" på? Inte vet jag men jag vet däremot att jag behöver varken någon politisk eller religiös "tro" eller medlöpare för att ställa upp till försvar för det som är mindre och mer sårbart än mig själv.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?