Valt inlägg:
#38 forsblom/ Det skulle antagligen krävas en uppsats för att ge ett tillräckligt svar. Ska dock försöka hålla mig kortare än så. Jag ogillar starkt vissa aspekter av kapitalismen men ser också det värdefulla i hur den, när det fungerar väl, skapar effektivitet med ett minimum av byråkrati. Jag gillar att SD värnar om den svenska välfärden. När det gäller värdekonservatism så är den väldigt främmande för mig personligen. Detta beror antagligen på att jag upplever mig själv som ganska rotlös - som att jag inte tillhör en specifik grupp eller kultur - vilket ger mig en hög grad av frihet. Personligen känner jag inget behov av att tillhöra en kulturell gemenskap. Jag tror dock att många svenskar skulle kunna må bra av lite mer nationalism och lite mer värdekonservatism. Jag tror att den höga grad av frihet som finns i Sverige är hotad och att en viss ökning av värdekonservatism kan bidra till att skydda den. Konservatism kan lösa problemet med att en för stor tolerans lämnar spelrum för intoleranta krafter. En medkännande konservatism kan fylla en funktion där.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?