Valt inlägg:
Dag #11 Inte för att jag har så mycket tillövers för "big bang" teorin, men det har mindre betydelse - uppskattar ändå din pedagogiska önskan att var och en definierar sin föreställning om gud. Själv säger du att "Gud är en dimension, ett tillstånd och mycket väl förenligt med Big Bang" OK, det låter bra, men vd ska jag begripa att du menar - styr denna gud över människors liv? Har denna gud en plan med det man antar vara denne vederbörandes skapelse? När jag diskuterar den här typen av frågor brukar jag ta fasta på just sådant jag uppfattar att den eller de jag diskuterar med föreställer sej vara deras guds egenskaper OSV. Vanligen blir det den antika gudssynen som gäller då det diskuteras med folk med grundjudisk föreställningsmall - alltså judar, kristna och muslimer. Den brukar inte nu för tiden innehålla attributen "sträng" och "skägg" däremot brukar dessa uppvisa en del drag av skuld, gudomlig plan, och förlåtelse eller underkastelse. Vad är din bild av människans ställning i förhållandet till din upplevelse/föreställning om detta dimensionella tillstånd?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?