Valt inlägg:
Jaha Mats - här är alltså den utlovade artikeln. Jag har i min guds och livsuppfattning utgått från liknande funderingar. 1.Vi är - därför att vi uppfattar att vi är. 2.Vi har inga gränser för vad vår fantasi kan tota ihop. 3.Vi har i vår enfald och historiska dumhet inte kunnat tolka naturfenomenen på annat sätt än att dessa beror på att någon högre makt iscensätter dom. 4.Eftersom människan är en undergiven varelse med storhetsvansinne har hon sökt gestalta problematiken med en härskande gud som genom sina åtgärder velat fostra sin skapelses krona genom att utnämna sej själv till den och därefter tolka allt som sker efter en modellen judiskt kristen muslims trosuppfattning - det finns gudskelov andra. 4.Eftersom livet inte går i dessa fantasins spår utan söker sin egen verklighet har tvivlets smolk fyllt människans bägare och andra förklaringsmodeller fått allt större giltighet i människans uppfattning om livet, döden och evigheten. 5.Då den övergripande guden genom en allt större mänsklig kunskap och en allt mer slipad förmåga att använda logiskt tänkande och ett allt större mod att ifrågasätta äldre och mer primitiva förklaringsmodeller har människan fått nya möjligheter att både se orimligheterna i föreställningen om en "god", "ond" eller "straffande" gud skulle vara annat än "ond" som gödslat sin skapelse med så mycket meningslöst vansinnigt lidande sedan tidernas morgon - men även se det orimliga i detta och därför enkelt bara slutit sej till föreställningen att alltet möjliggörs därför att det är alltets egenskap att möjliggöra - en ödmjuk och ickeförväntansfull inställning som jag ställer mej bakom till fullo. Den anklagar ingen gud för den dårskap denne borde ställas till svars för - den säger bara att "om vi tror att något som till exempel KÄRLEKEN skulle göra livet mer värt att leva så ÄLSKA! Någon annan eller något annat kan inte älska åt någon - det är endast var och ens val utifrån sin artspecifika förmåga. En relevant fråga är vad kärleken kan tillföra livet? Möjligen då att kanske ge livet den mening som det inte har - om vi inte då räknar att bara existera som en fullgod mening i sej - och varför inte?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?