Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Tja - jag har väl kommit fram till min egen lilla panteistiska filosofi på andra vägar, men det är ju alltid roligt att en och annan mer erkänd tänkare rört sej i samma universella vatten. Jag föreställer mej den skapande kraften som en universell egenskap som genom sin natur gör allt möjligt, ALLT vi är och någonsin kan uppfatta möjligt - "tyvärr" skulle man kunna säga så gör denna skapande kraft ingen åtskillnad på ont eller gott. Livet själv får genom sina varierande medvetenhetsgrader försöka utmejsla sin strävan och bygga sina lagar. Så är det även med kärleken - det finns ingen kärlek som inte i ögonblickets nu skapas av livet själv, och där vi alla - du och jag och minsta till det största kryp är de skapande. Detta gäller även hat och ondska. Medvetna handlingar var dom än utförs i universum är antingen bärare av kärlek, ondska eller likgiltighet - tyvärr tenderar likgiltigheten spela ondskan mer i händerna än den tillför kärleken något av värde. Just denna omständighet ger uppmaningen "lev väl" en särskild innebörd.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?