Valt inlägg:
Nej Leif-Arne #11 Spinoza tillhör inte min vardagliga litteratur. Skulle tro att mycket av de erfarenheter han inte hade på 1600-talet och som vi har i dag mycket väl kan trigga en och annan rationell tanke. Inte är jag varken ateist eller kättare - jag menar bara att om det finns en gud som vill kommunalisera så ställer jag självklart upp av rent medlidande, men också för att få förståelse för hur en gud tänker som är i stånd till att skapa något så vackert och så grymt som livet nu är organiserat. Medlidande därför att det kan inte vara så lätt att se sin skapelse dagligen slita sej själv i stycken i flera miljarder år och vara oförmögen att göra något åt det. Jag skulle kunna ställa upp som lyssnare - kanske även bidra med lite förståelse - möjligen även om jag får tid på mej försöka bryta den apati som den store kreatören tydligen hamnat i. Det sistnämnda måste antingen brytas eller accepteras - frågan är vad mänskligheten skulle föredra? Jag skulle vilja bestämma mej först efter det jag vet vad guden vill använda en på nytt frigjord omnipotens till. Det som är kan ju bli både bättre eller/och sämre. Fenomenet med att vi vet vad vi har men inte vad vi får förorsakar ju en viss ambivalens - och skulle denne gud resonera som beskrivs i den kristna bibelns judiska skapelsetolkning och någon tid därefter samt i NT´s evangelier så tror jag det blir bäst om vederbörandes sömn får fortgå tills vidare.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?