Valt inlägg:
#Bizon, det du tar upp är socialpsykologisk fakta, jag skriver under att människan till mångt och mycket fungerar just så som du beskriver det och i en viss utsträckning är "programmerad" på det sättet. Men jag tycker att det vore lite väl dysutopisk om man inte trodde på att människor skulle kunna bli mer intelligenta än så, och hitta vägar att omsätta sina fördomar för praktiska utbyten som skulle kunna leda till större samarbeten, mindre konflikter, krig osv...När du skriver att det är ett dysfunktionellt tänkande så tror jag tvärtom att fördomarna har sitt ursprung på just funktionella premisser, som rent av rör överlevnadsinstinkter. Det dysfunktionella så som jag upplever det, och du kanske menade, är att dessa fördomar eller behov av kategoriseringar av människor tvärtom leder till konflikter, krig osv..dvs går mot kriterierna för överlevnadsinstinkt. "Programmeringen" som vi pratar om är en mjukvara som ständigt uppdateras för att hålla mig till datoranalogin, det ligger också i människans "natur" - förmågan att anpassa sig och förändras. Och jag menar att världen är på väg dit, att rent historiskt så har rasismen minskat i takt med möten mellan kulturer även om den som oftast föregåtts av hat och blodspillan. Men däri ligger också omställningen FRÅN konflikten, med anledning av de instinktiva premisserna som du tar upp, TILL den nödvändiga förändringen som förmodligen vilar på samma överlevnadsinstinker tex svart president i usa att jämföra med amerikas tidiga historia...Min mening är att vi är i olika faser av den omställningen runt om i världen ta bara en "vi och dem" konflikt; Nordirland, israel-palestina..mötet renderar i död, men eferkommande generationer tror jag kommer att tom vara gifta och ha barn tillsammans. Det tragiska ligger väl egentligen bara i att förändringen är så seg. En vit rasister i dag tex, för att hårddra det, kan mycket väl komma att ha barnbarnbarn som som är svarta och vice versa, eller rastisk palestiner eller judisk man osv..För att sammanfatta det enligt mitt tycke; Människan är trög men inte hopplös..
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?