Valt inlägg:
Min uppfattning är att invandrarbegreppet har kommit att bära på något värderingsladdat som cementerar föreställningar om vi och "dem" framförallt. Då menar jag inte dess semantiska betydelse i sig. Jag är mer än stolt över min bakgrund, mina föräldrar är från Rumänien och Syrien och jag bodde i bägge dessa länder innan jag flyttade till Sverige och har genomgående växt upp med båda kulturerna, eller alla tre som det blir och är glad över att ha fått göra det. Jag har inte problem med begreppet invandrare i sig, försöker bara lyfta fram att man kan se bortom människors nationalitet, etnicitet, hudfärg när man bemöter varandra, för många är inte det tänkbart eller möjligt. Att det borde vara mer självklart än att kategorisera in människor efter bakgrund SD propagerar för en politik där det istället är centralt att göra en urskiljningen mellan människor och människor efter nationell bakgrund, i olika grader beroende på vilken anhängare man frågar. Tycker att tänka bortom begreppet invandrare kan ge tankeväckande nya perspektiv, tror att det är egentligen det jag vill ha sagt.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?