Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#33. "Och de förklaringar du nämner borde man ha insett innan, eller hur? Saknad realism, eller möjligen dold cynism." Varken eller, tror jag. Men att identifiera ett problem och effektivt kunna åtgärda det är två olika saker. Klart är att det inte går att förlita sig enbart på befolkningsminskning om målet är att vända den utveckling som förutspås av pessimistiska klimatmodeller. Även om Indien lyckas införa lika omfattande reglering som Kina ej troligt så kommer det dröja en mansålder innan befolkningen börjar minska pga den ackumulativa effekten. Även i Kina projiceras befolkningen trots ettbarnspolicyn öka fram till 2050 till 1,6 miljarder innan den börjar minska. Kina är dessutom extremt centraliserat för att vara ett u-land, vilket är en förutsättning för att genomföra ett befolkningsminskningsprogram i synnerhet om det måste ske i strid med folkopinionen; Indien är - tyvärr ur denna aspekt - en decentraliserad demokrati. Att begränsa antalet födslar är i och för sig inte enda vägen. Kan man t ex åstadkomma en högre genomsnittsålder för barnafödande skulle det också resultera i en avsevärt mindre befolkning på sikt. Går det dessutom att åstadkomma en ökning av produktiviteten skulle effekten motverkas. Det senare missade Malthus som bekant, och vi ska akta oss för att upprepa hans misstag. Gällde det endast produktivitet tror jag att det vore görbart, men det börjar bli svårt att föreställa sig hur man på ett miljömässigt hållbart sätt ska kunna klara befolkningsökningen och samtidigt höja levnadsstandarden i tredje världen. Man måste göra båda dessa samtidigt, för utvecklingsländerna kommer aldrig frivilligt sakta ner eller gå över till mer miljövänliga produktionsmetoder såvida de inte ser direkt ekonomisk anledning att göra det. Jag förordar inte att vi ska "ta det en annan gång," men eftersom världssamfundet fortfarande är väldigt långt borta från en global konsensus kring hur en miljöomställning ska gå till så är det givetvis enormt svårt att sia om hur väl det kommer lyckas, men under rådande politiska förutsättningar tror jag vårt främsta hopp står till tekniska lösningar.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?