Valt inlägg:
30 Banestyrelsen, det är bra du är optimist, låter väldigt hoppfullt! Men ändå med en gnutta realism vilket är nödvändigt för att optimismen inte skall råka i bakslag.
Nu är det ju ändå 1 miljard som svält,er och FN:s mål har visst blivit ett bakslag tror det var bl.a. halvering av fattigdomen till nån gång. Och de förklaringar du nämner borde man ha insett innan, eller hur? Saknad realism, eller möjligen dold cynism. Vi kan inte hjälpa alla, om vi inte prioriterar frågan, men då blir det överbefolkning och än värre elände runt hörnet. Så födelsekontroll och motståndet mot det är en nyckelfaktorer.
Minns vi hade en diskussion om arbetlöshet, där jag hävdade att den aldrig gick att avskaffa med nuvarande politik och arbetstid. Du påstod att den inte fanns i Australien har jag för mig.
Sedan kom finanskrisen. Och nu kom Pakistan. Det är sådana här händelser bl.a. som vi inte förutser. Men kanske borde kunna bättre i framtiden, vara mycket bättre rustade för iaf. Om de visoner du nämner skall ha en chans.
Sedan återstår miljöproblematiken, förgiftningen, vatten, klimat osv, men det skall vi kanske ta en annan gång..
Det är möjligt att de kommande 100 åren blir svåra resursbrist, miljö, men just nu lever stora delar av befolkningen tryggare och mer hälsosamma liv än någonsin tidigare, och så länge kunskapen överlever är det trots orosmolnen på horisonten ett fullständigt realistiskt mål att föreställa sig en framtid då sjukdom och fattigdom är eliminerade, vilket tidigare bara varit en dröm.
anonymt inlägg
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?