Valt inlägg:
Jag har blivit ombedd att verifiera mina beräkningar om hur kostnaderna för dagis balanseras av de intäkter stat och kommon får av en ytterligare yrkesarbetande person. Första gånge jag gjorde den här typen av beräkningar bar när jag var med om att starta ett föräldrakooerativt dagis. Det gälld att påvisa att den ersättning ett f.koop. har inta aviker "oskäligt" från kommunens egna kostnader för samma tjänst. Det som redovisas är en mycket förenklad beräkning, jag har endast beräknat inäkterna på källskatt, MOMS på konsumtion, lågt räknat hälften av det som är kvar efter skatt smamt arbetsgivaravgifter. I beräkningen 1991 så gör jag ett schablonavdrag på 10 000 kr för 2010 20 000kr Vårt F.koop hade 1991 en kostnad per barn på 62ooo kr Beräkningen för 2010 bygger på en snittsiffra från SCB,som dock är några år gammal på en kostnad runt 100 000 kr barn. Då är emellertid kostnaderna per barn omräknat till heltider, för att göra de olika kommunernas siffror någorlunda jämförbara.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?