Valt inlägg:
Men hej och hå vad ni håller på. Ord har vissa betydelser någorlunda fastslagna i svenska akademins ordlista, utöver dessa betydelser tillkommer i folkmun lokalt förekommande dock med så ringa användning att deras betydelser ignorerats av de mer officiella publikationerna. I fråga om ordet "kriminell" kan det vara lämpligt att sätta sej in i vad generellt sett står för då det används av media och i dagligt tal och kritisera detta utifrån de egna föreställningar ifall dessa avviker från de gängse. http://muslimskafriskolan.blogspot.com/2010/07/kriminell-socialdemokrat-i.html länken går till en blogg där ordet kriminell återkommer flera gånger - är det någon som har något att invända mot hur det används? Personligen har jag den uppfattningen att man får finna sej i att ordets betydelse kan användas om både vissa handlingar och personer som vanemässigt utför sådana handlingar - däremot kan jag nog tycka att det är illa valt om det används om en person som råkat begå en kriminaliserad handling pga. osökta tillfälligheter som till exempel dråp i hastigt mod under försvar av misshandlad person på gatan om inte dödandet skett uppsåtligt. Jag menar att det är en viss skillnad mellan att dänga till någon så denne far omkull och dör, och att slita upp ett automatvapen och pumpa folk fulla med bly i värsta snutstil. Särskilt det sistnämnda som tidigare varit uppe till debatt indikerar att ordningsmaktens personal måste tränas i att oskadliggöra hotfulla personer med bibehållen överlevnad både för sej själv och objektet i stället för att helt paniskt bara ta död på folk. Att du Nettan pläderar för en åsikt om ett ordbruk som är "miiiiiiin och alldeles egen" är ju helt i sin ordning, men det är inte så helt självklart att du blir förstådd så där per automatik då andra är förankrade i den mer vulgära ordbetydelsen.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?