Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Ibrahim, till att börja med vill jag säga att jag är glad att ha någon att diskutera gudsfrågor med. Länge var jag en aktivt sökande ateist, men insåg en dag att ateismen är en svårartad hybris hos människor som omöjligt kan ha ägnat Universum och ämnet astronomi några djupare tankar. Jag insåg att det kan finnas de mest otroliga intelligenser i såväl det synliga som det osynliga hav av materia som sträcker sig minst femton miljarder ljusår åt alla håll från en eventuell utgångspunkt. --- På frågan om Gud finns oberoende av oss så är mitt svar att ingenting finns oberoende av någonting annat. Givetvis inte heller Gud som omfattar och är allting samtidigt. Människan har inte skapat Gud men vi har skapat en närmast oändlig mängd gudsbilder. Dessa gudsbilder speglar mognadsnivån på människorna som skapar dem. De säger mycket lite om Gud. --- Gud är för mig synonymt med Liv. Gud är bortom all föreställningsförmåga. Otänkbar och bortom alla ord. Gud kan förnimmas när man lyckas släppa all kontroll fullständigt och helt släcka ut alla tankar. Gud är vad havet är för en vattendroppe som faller ner i det. Rent vatten utan början och slut är en bild att ha innan även den löser upp sig och försvinner. Att omkomma i Gud är att verkligen vara vid liv. --- Profet är ett ord utan mening för mig. Jag håller endast det för sant som rinner upp ur mitt eget hjärta. Vägen dit tycks gå via de mest oväntade människor. Jag tror att vi alla kan vittna om Gud om vi inte blivit fullständigt blockerade som barn.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?