Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jag tycker inte att Ibrahim framstår som mer indoktrinerad än många andra här på Sourze. Det finns många som kallar sig kristna eller judar som även de kan sägas basera sin tro på fördomar, lögner och skrönor. Väldigt många. --- Ibrahim, jag upplever din tro som naiv och förenklad. De dumma väljer det onda de kloka väljer det goda. Varför Gud skapat en del dumma går inte att förstå. Detta guds tilltal är som en gammaldags fader till sitt barn. --- Syndafallet innebär för mig att jag blev en seende människa. Inte en ond eller skyldig. Syndafallet är att lämna söndagsskolan och bli en självständig vuxen som på egen hand lever sig fram till ett sant Liv. Du kallar det ett tragikomiskt problematiserande. Jag kallar det en mognadsprocess. --- Ibramin, vilken del av en björk är det som är själva björken? Svaret är att det inte finns en sådan del. Det är alla delar tillsammans som är björken. Varje del lika mycket som någon annan. Man kan rentav säga att varje del är björken. Och på samma sätt anser jag att man kan säga om Gud. Gud är ingen person, ingen manlig domare som sänder någon till evig pina. Gud är Liv. Allt levande sammantaget. Vi är alla Gud - tillsammans. Tillsammans med allt levande i hela Universum. Detta är den urkristna tro som jag har. Finns det en motsvarighet i Islam?

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?