Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jocke #196 Riktigt så enkel var ju inte uppseglingen av den avbildande konflikt som startade med Jyllandspostens karrikatyrer. Det finns en djupt rotad tradition att via bild uttrycka vissa åsikter och dessa yttryck ingår i det offentliga samtalet. Reaktionerna i den så kallade muslimska värden tog sej ytterst sanslösa proportioner med mor och kyrkbränning och detta i islams namn - det tror jag inte har givit islam någon större förståelse då folk sätter lite proportion på det hela - det handlade ju trots allt om lite teckningar som kommunicerade en tämligen klar och befogad kritik mot vad islam används till - och som egentligen inte alls skjuter in sej på fromma muslimers liv och levene eller tro. Att sedan Lars Wilks gjorde en kul grej av det hela i o m skissen till rondellhunden och därmed satte ytterligare ett finger på den islamistiska trons vansinniga konsekvens där meningar, dikter, filmer, karikatyrer och i stort sett vad som helst kan användas som förevändning för att hota, mörda och begå bärsärkagång i islams och guds namn. Jag påstår att det är denna religions och religiopolitiska grens stora svaghet som inte bara sansade människor i väst tar avstånd ifrån utan även sansade muslimer. Den sortens utmaning bör ju inte vara ett självändamål utan ett resultat av vår kulturtraditions yttrandefrihetsprinciper och det öppna samtalet - vilket jag anser att det hitintills varit om vi inskränker oss att bedöma de kända fallen. Jag ser det som ytterst kontraproduktivt om vi ska tassa på tå för en religiös politisk maktfaktor som går till vidriga ytterligheter för att behärska andra människor med hot och rädsla. Nu kan jag ju hålla med om att det inte är något nytt varken för muslimers maktambitioner eller andra politiska eller religiösa med härskarvilja, men i just detta fall bekräftade reaktionerna bara den redan erfarenhetsbetingade kunskapen om en förbluffande stor muslimsk minoritet. Jag ser det som nödvändigt i en värld som strävar mot mänsklig frihet att inte stryka flagg inför någon form av mänsklig dårskap och det oavsett var den har sitt ursprung - alltså i vilken som helst av de religiösa falangerna eller andra ideologier. Bara genom en öppen debatt kan vi närma oss de varierande synsätt som kan bidra med större förståelse och verkligt fria val och då helt i samverkan och över både etablerade och fiktiva gränser.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?