Valt inlägg:
#64 Ibrahim - jag tror att du kommer ihåg varför jag inte bara tycker direkt illa om islam utan om religioner i allmänhet - om inte så kan jag upprepa det igen - Jag upplever de religiösa dogmer som avses att accepteras i all sin brist på logik av de som önskar kunna betrakta sej som så kallad troende eller än värre "rättroende". De dogmer och i förekommande fall axiom som dessa religiösa läror presenterar som orsaken för sitt berättigande är mänskliga konstruktioner som avser att ge respektive religion makt och överlevnad. Det kan tyckas gagna den enskilde eller gruppen då det ytligt sett förenar människor, men i än högre grad splittrar det mänskligheten då de flesta religiösa uppfattningar kräver underkastelse vilket inte låter sej göras då huvuddelen av resterande mänsklighet har en annan religions underkastelse att förhålla sej till. Och jag är inte specifikt rädd för islam, jag är rädd för alla expansiva religionsyttringar med ensamrätt på att företräda sanningen eller den"rätta" läran. Du påstår att jag tycker det är fel att kriminella stenas eller straffas. Du har rätt beträffande stening och även beträffande straff som jag hellre önskar se som en adekvat vård med syfte att inlemma den felande i ett fungerande samhälle. ------- Beträffande Muhammed och dennes starka personlighet så går det samma myter om Jesus och även andra ledare i den semitiska profetföreställningarna som Noak, Abraham David och så vidare - den ene avlöser den andre som den som sist fört guds talan till mänskligheten - det ligger i den semitiska sakens natur då det gäller att skapa föreställningen om gudalöftet om det slutgiltiga paradiset allt i avsikt att få människor villiga att lida och lyda. Är det inte lite märkligt att just den patriarkala judiska grundreligionen överfört samma element av underkastelse från Moses över Jesus/Paulus till Muhammed antingen med lämpor eller med våld - vad är det i de semitiska folkens kynne som möjliggör en så monumental härsklystnad över individen och individens förblindade underkastelse. Och varför tror du att den kristna delen av världen stödjer både muslimer och judar - tvåstadslösningen i Pallestina - staten israels bevarande fast det är ett uppenbart missgrepp och aldrig kan komma något gott ur detta projekt, främst därför att det i den judiska grundfilosofin ligger en inlagrad föreställning om en variant på världsstyre - något som även du som islamist ger uttryck för i dina utlåtanden om den tidsålder vi är inne i. Att med religiös hjärntvätt ta över land efter land, upprätta moskéer och sprida sharia kan knappast tolkas som annat än maktambition med syfte att sprida den islamska ideologin över världen. Och visst har jag tänkt på diskrepansen mellan muslimers påstådda intressebegränsning till enbart paradiset - varför är det då så viktigt att koncentrera så stora ambitioner på så kallade muslimska stater som iran med flera? Kanske något för en from islamist att fundera över också ;-
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?