Valt inlägg:
Ibrahim #38 Jag får intrycket av ditt skrivande att du är seriös och insatt, men också att du representerar en sida av det muslimska myntet som även är behäftad med en annan sida som du som islamist inte känner dej helt bekväm med - alltså den mer våldsbenägna falangen wahhabismen. Där har du kärnpunkten i orsaken till mitt avståndstagande till religion och religiösa ideologier som förutom att religioner i allmänhet närmast kan liknas vid mytomani även har benägenhet knoppa av sej olika falanger som med varierande maktmedel konkurrerar med varandra på liv och död. Islam med alla sina förgreningar är på intet sätt ensam om detta fenomen - inom kristenheten har du samma fenomen. Självfallet måste man fråga sej inför varje religiöst betingad konflikt om det är genuina trosfrågor eller andra maktekonomiska eller annan kontroll som orsakar konflikten. Den pågående islamiseringen av världen tror jag kommer att bli en dyrköpt erfarenhet - och tyvärr är det ju så med människan att hon i allt måste göra sina misstag - och även om det sällan saknas varnande röster så är det sällan som sådana röster hörsammas. En tung börda som många religioner får drass med är att deras bildande föregåtts av en profet av något slag vars ord och mening ska tolkas av eftervärlden vilket innebär att tolkningarna tillrättaläggs efter uttolkarens behov av bekräftelse. Det gäller Jesus likväl som Mohamed - och någon frid lär det inte bli över någonderas minne. Främst orsakat av att deras respektive efterföljare har olika syn på vad som är fördelaktigt att framhäva och mot vilket mål dom önskar sträva samt vilket motstånd dom har att övervinna för att nå det målet. Jag ställer mej liknande frågor som du gör - kan eller ska man påtvinga någon en typ av styre för att man själv tycker att det är det ända rätta? Jag tycker inte det och det vi här i väst kallar demokrati har mycket kvar innan vi ens kommer i närheten av något sådant, men det ligger ändå närmare till hands än i en diktatur. Nu tjänar marknaden som sådan som god representant för diktatureriet - marknaden och kapitalet dikterar villkoren för den demokratiska medborgaren som på ett märkligt sätt gång på gång känner sej föranleden att konstatera att det demokratiska engagemanget kvittar om det inte finns slantar som backar upp folkviljan. Att det finns krafter i sverige som önskar inbördeskrig mellan muslimer och kristna skulle man gott kunna tänka sej - men frågan är om det verkligen finns så många fundamentalistiska kristna att ett krig skulle kunna bli möjligt - inte för att jag önskar det - jag önskar lika lite någon revolution med politiskt idealistiska förtecken - inget dera leder till annat än försakelse och umbäranden. Det ända jag tror skulle vara en framkommlig väg är utbildning, samarbete och lokal demokrati.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?