Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#7 Sunny: Tror man kan tolka dikten på många sätt. Även ditt. Det är ju vad du känner när du tolkar en dikt som blir den omedelbara upplevelsen för dig. Jag lärde mig en gång att "Getsemane" var en "trädgård" i ett vidare begrepp. Du vet hur asiater ser på "trädgården" som även en viloplats, eller hur? Idag v e t vi ju också hur läkande ett arbete och vistelse i en trädgård är för kropp och själ. Fast jag är tveksam till att Nils Ferlin syftade på "trädgårdens funktion" på 1930-talet. Han kunde däremot sin Bibel. Var sökare, religiöst mystiker. Han vet att Jesus led, har ångest inför döden korsfästelsen och svettas blod vid just foten av "Getsemane"... Mannen i dikten är materiellt fattig. Som Jesus var. Men en av raderna lyder: "Ty den som är rädd för Getsemane har ingenting alls att få eller ge." Kanske Ferlin idealiserar något, när han menar att den fattige behöver inte frukta döden. Men vad jag förstår är din upplevelse av dikten den att du kan gå in i din inre "trädgård", vara stilla, bara vara, utan ångest och upptäcka dig själv totalt. Det krävs mod att så göra.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?