Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Stefan, du hävdar att svensk kultur saknar självförtroende och att vi som arbetar med den fruktar dess snara undergång. Det gör vi förstås inte. Tvärtom delar vi din uppfattning att suget efter kultur blir allt större. Inte minst ser vi det på internet, där nya sätt att dela den med varandra växer fram. Du och jag är alltså överens om den saken. Däremot har vi möjligen olika uppfattning om hur den bör finansieras. Nu var det emellertid inte kulturens vara eller inte vara vi diskuterade på Netopia, utan ungdomsarbetslöshet. Som ordförande i Teaterförbundet ser jag hur svårt ungdomar har idag att våga ta steget att satsa på ett yrkesverksamt liv som till exempel skådespelare, filmare, sångare, dansare, musiker, författare, eller konstnär - just därför att det finns krafter som menar att kulturjobb inte ska finansieras på samma sätt som andra jobb. På så sätt dräneras framtidens samhälle på kreativitet. Jag efterlyste Ung Pirats framtidsvision om hur kultur och yrkesmässighet ska kunna gå hand i hand även för morgondagens kulturskapare, dagens ungdomar. När du istället lyfter Piratpartiets traditionella "lösningar" för finansiering av en för konsumenten gratis delning av kultur, som sponsring och donationer av olika slag, kan jag inte annat än dra slutsatsen att Ung Pirat och Piratpartiet saknar politik för ungdomsjobben. Sponsring och donationer, som i alla tider funnits med som alternativ om än ytterst marginell finansiering av kultur, har inget med jobbpolitik att göra. Inte ens om man ger dem ett nytt namn som "crowdfounding". Anna Carlson ordförande Teaterförbundet och talesperson Kulturskaparna

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?