Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Steno: Naturligtvis har vi sökt sommarjobb men man får ju inga. alltså blir soc sista utvägen. Detta är inte ett jobb för man får ingen lön. Alltså är det utnyttjande. Erbjud lön då är det jobb. Hyra plus 3000 kronor är inte en någorlunda lön, det är existensminimum, men vi klagar egentligen inte, bara man har någonstans att bo men det känns förjävligt att se mina kompisar slava under hot och förnedring och inte kunna säga nej jag vill inte, för de äger en. I praktiken är det så. thomas: Håller med om att s har en stor del i det här men det är m som drivit igenom en av de hårdaste förändringarna på mycket länge. Jag skulle vilja veta vem som får pengarna och varför ingen ersättning ges till de som utför arbetet och hur de kan försvara detta! Anställ istället! Har man ett jobb så man klarar sig själv ger detta självständighet, värdighet och en känsla av bidragande till samhället. Knäck inte våra unga på det här sättet, det kommer bara att bli dyrare sen! Frida: Har du inte hört talas om att ungdomsarbetslösheten är 30 bland ungdomar nu? Du kanske har ett jobb va men resten av oss har inte det. Ingen vill vara hemma och rulla på tummarna, forskning visar att arbetslösa människor har mycket högre risk att bli deprimerade. Det är inte roligt. Människor vill inte det. Människor vill ha ett jobb, något att göra. Men inte till vilket pris som helst. Hasse: Det här har ingenting med mitt konstnärskap att göra. Jag har heller inte sagt att det är jag som klipper gräset, jag tycker inte det är relevant. Men jag vet att den som just nu står där och svettas under förolämpningar har sökt mer jobb än någon jag känner, han har verkligen ansträngt sig och inte bara där han bor utan också utanför kommunmen. Vad gäller mitt skapande så naturligtvis har även jag sökt sommarjobb, sedan i november. Men det handlar inte om mig, det handlar om den globala krisen vilket har inneburit en mycket hög arbetslöshet, speciellt bland ungdomar. Personligen tycker jag inte att staten ska betala för min konstnärliga verksamhet, kanske inte än iaf, då får man vara beredd på ströjobb och liknande. Problemet är bara att man inte kan få några ströjobb. Då handlar det inte om konsten längre, då handlar det om alla. Susanna: precis. word. Inger: Arbete och bostad måste finnas, det är ett faktum. Annars går samhället under. Och jag förstår inte riktigt vad du menar, är det fel att utbilda sig? Vad ska man annars göra? Gå omkring och söka jobb man inte har behörighet för? Och vad har fysisk hälsa med det här att göra? Orka göra vad? Jobba? Vi söker ju jobb för tusen men det finns ju inga! Jag är inte pessimist men jag menar att det är fel att utnyttja unga människor som arbetskraft och inte betala för den och under tiden behandla de på ett sätt som kränker deras människovärde. Patrik f: Vad skulle du mena att det är då? Obetalt arbete under hot om hemslöshet och svält? Ja just det... det är ju slaveri.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?