Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Måste vård ske i privat regi om den ska bli bra. Nej, det tycker du nog inte. Det finns många avslöjanden inom till exempel missbruksvården där föhållandena var urusla. Det är väl människan det beror på. När jag började på Socialinstitutet som blev högskola, tror jag alla var besjälade av att göra ett bra jobb. Sjöälv hade jag efter att som praktikant fått göra flera personers jobb beslutat att jobba med personal i stället för socialvård. Kanske var jag en svikare. Jag skrev min första debsttartikel när jag prktiserade i Sundsvall 1963 . Framhöll att för hjälpsökandes rätt var det väl sörjt eftersom tjänstemännen var övervakade av nämnder, socialkonsulenter, länsstyrelse, socialstyrelse mm. Vad fel jag hade. Men jag tror faktiskt att de flesta socialvårdare vill hjälpa och göra ett bra jobb men det finns strukturer som går snett och människor som inte kan undgå att utöva makt när det finns tillfälle till det.Jag och många folkskolepojkar slutade skolan med hat i sinnet. Det var för att lärare hade "rätt" att slå barnen liksom föräldrar hade. Därför måste man bryta strukturerna, ändra normerna för behandling av människor

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?