Valt inlägg:
#32 Bizon tack för utveckling. Vi har olika syn på orsaker och konsekvenser kring barn/ungdomar i förh. till våldshandlingar. Du frågar om: "dessa extrema situationer är de enda rådande?". Givevis inte, men många filosofer/författare,inkl. Walraff har använt sig av greppet när man vill studera befintliga etablerade sanningar på olika områden. På det kan komma paradigmskiften... När man granskar t ex dagens sociala ingenjörskonst, som problematiserar utifrån genus- klass- och etnicitetsperspektiv, DÅ kan jag se, av dina inlägg, att flera av dina argument passar in på rådande "sanningsmall". Bara DET FAKTUM att inom denna "konst" finns inte uppmaningen att ist SE individens resurser och möjligheter. Nej, ordern är att SÖKA "problem" och finner du ev. inga - skapa dem! /// Åter till artikeln. Du verkar tro att barn normalt får ledning "hemifrån" de första 10 åren. Under de sista 25 åren har jag, med många andra, sett en annan utveckling. Kortfattat: Det har blivit "normalt" att överge sin avkomma för andra värden, vilka man anser vara större. En hint ger dig kanske Tove Lefflers artikel i Newsmill, i vilken hon tycker bl a att det är helt självklart att hon ska inte ens snyta sina egna ungar oavlönat... skriver på newsmill: "Då står vi plötsligt där och skurar golv utan betalning, snyter ungar även det oavlönathttp://www.newsmill.se/artikel/2010/06/12/du-har-fel-om-oss-unga-feminister-ebba-witt-brattstrom
Det krävs både tid, ork och närvaro att leda ett barn.Som det gör med en valp. Majoriteten föräldrar lämnar sin avkomma på dagis vid 1 1/2 års ålder. Barnet är i n t e ens socialt mogna och pedagoger vill givetvis inte arbeta på småbarnsavd. - och DET förstår jag! Ingen får köpa/hämta en valp innan den anses socialt mogen för uppbrottet. Våldsamma, allvarligt störda beteenden hos tonåringar uppstår inte DÅ de blir tonåringar. De har funnits tidigare längre tillbaka...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?