Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#6 Hur många har du, som representant för Samhällets Styvbarn, träffat av de föräldrar och ungdomar som tvångsvårdats på lösa grunder och som har fått rätt mot Stat och kommun? På 80-talet försökte jag själv via kontakt med Juristhuset i Sthm driva frågan, men fick till svar att jag stod under dåvarande barnavårdslagen jmf med nuvarande socialtjänstlagen. De var alltså i n t e ointresserade som du hävdar. Vad jag vill säga är att det är teoretiskt möjligt men praktiskt omöjligt idag att stämma Staten, men med en ny förvaltningslag, som presenteras i SOU 2010:29, skulle det bli lättare då frågan om att "ingen ska dömas ohörd" belyses från alla håll. Beslut i Socialtjänsten kan då juridiskt granskas bättre och objektivt. Gäller även i andra civilrättsliga frågor. Ett av grundproblemet i nuv. förvaltningslag är grunduppfattningen om att myndigheterna inte kan göra fel, vilket de givevis kan, men när så har skett undgår de ansvar för sina beslut.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?