Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jag är ledsen Lars Nilsson, men auktoritetsbundna människor med rädsla för att på djupet försöka förstå vad en människa är, och som inte heller har någon känsla för vad livet i vidaste mening handlar om, kan inte förstå vad det är för alternativt samhälle min längtan sträcker sig efter. Kapitalismens motor är brist och skuld. Så har det varit sedan sedan Jesu tid, även om det kallades Mamon då. Men det väsentliga är att pengar bygger på ofrihet. Några måste stå i penningskuld för att andra skall kunna ha en penningtillgång. Det måste bli en värld av ägare och tjänare. Friheten blir för några få. Ofrihet för de många. Varför inte erkänna att du gillar den tanken Lars? Att med kontokortet i hand kunna gå omkring och peka för andra människor; gör det och gör det. Det är den döda penningens makt. Den makt som jag i grunden hatar. Den står för de rädda själarnas försök att köpa sig fria från sin livsångest genom att försätta andra i vanmakt. Och skuldsättning är mycket ångestdrivande för dem som ser sin frihet förvandlad till tvång.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?