Valt inlägg:
#573 Inger, du har alldeles rätt i att ett avspärrat område där det råder absolut förbud för allmänheten att fotografera blir svårare att yttra sig om än ett allmänt tillgängligt. Dock finns det ingen anledning att anta att golvrester och plåtrester skulle ha hamnat på något särskilt ställe. Tänk - det fanns 204 kontorsgolv på vardera ca 2.500 kvm. Alla dessa faller vid ett ras i stort sätt rakt ner. Då kommer golvrester att ligga blandade med balkar från bl.a. ytterväggar och kärnan. Huller om buller. Man måste komma ihåg att det är oerhört mycket golv. titta ut över EN fotbollsplan. Tänk den dubbel och dubbla det igen fem gånger. Nu är det riktigt stort. Tiodubbla nu detta riktigt stora. Så stor var golvytan och därmed även plåtytan. För oss som bor i hyreshus eller villor är det obegripligt stort. En vanlig villatomt kan vara på 1.250 kvm. Tänk dig 408 villatomter. Sådana ytor hamnar inte i skymundan. OBS det var inte undantagstillstånd i lagens mening. Området var avspärrat med stöd av någon lämplig förordning. Jag har sett över 1.000 bilder på GZ. Från dag ett tills att uppröjningen var klar i maj 2002. Bilder som skildrat alla stadier av upprensning. Jag tror att jag sett 50 kvm av 560.000 kvm. Eftersom även andra hus var skadade kan det emellertid ha rört sig om plåt från dessa.---------Huruvida plåtarna smälte eller förångades vet jag inte. De kan även ha sprängts i så små bitar ett det inte går att se dem på foton. Om det gjordes med sprängämnen måste dessa varit klistrade över hela plåtytan. Under brandskyddet. Min hypotes är att Tvillingtornen framförallt togs ned med elenergi omvandlad till radiovågor och/eller någon form av induktion. Plåtar och armeringsmattor kan ha använts till att mycket snabbt upphetta betongen som då exploderade med enormt ångtryck. Alltså vattenånga. Jag säger inte att det ÄR så här. Bara att det skulle kanske kunna vara så.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?